حالت شب
text hidden

چطور با روش‌های طبیعی تستوسترون بدنمان را افزایش دهیم

چطور با روش‌های طبیعی تستوسترون بدنمان را افزایش دهیم
280 بازدید
زمان مطالعه : 3 دقیقه

تستوسترون

تستوسترون ، هورمون اصلی مردانه است اما خانمها نیز مقادیر کمی از آن را دارند. این، یک هورمون استروئیدی است که در غدد جنسی تولید می شود. غدد آدرنال نیز مقادیر کمی از آن را تولید می کنند. تستوسترون و سلامت هورمونی برای سلامت عمومی مردان مهم است.با افزایش سن، میزان تستوسترون هم به طور طبیعی کاهش پیدا می‌کند. پایین بودن تستوسترون سبب کمبود انرژی، کاهش میل جنسی، کاهش قدرت بدنی، اضطراب و افسردگی ، آلزایمر، زوال عقل و بیماری قلبی می‌شود. اگر این هورمون به اندازهٔ کافی در بدن ترشح نشود ، میل جنسی کاهش پیدا می‌کند، توانایی نعوظ کم می‌شود و حتی ناباروری در فرد به وجود می‌آید.

با افزایش سن، میزان تستوسترون هم به طور طبیعی کاهش پیدا می‌کند، اما روش‌هایی برای جلوگیری از کاهش این هورمون و حتی افزایش آن وجود دارد.

 

راه های افزایش تستوسترون به طور طبیعی

 

1. ورزش کنید

ورزش کردن یکی از بهترین روش های طبیعی برای افزایش هورمون تستوسترون خون در زنان و مردان می باشد. افرادی که به طور منظم ورزش می کنند سطح تستوسترون بالاتری دارند، بد نیست بدانید که بدنسازی، بوکس و دویدن بهترین ورزش ها برای افزایش تستوسترون محسوب می شود.

2. کاهش استرس و سطح هورمون کورتیزول در بدن

استرس می تواند سطح هورمون کورتیزول را در بدن افزایش دهد، افزایش غیر طبیعی کورتیزول می تواند باعث کاهش تستوسترون شود. علاوه بر این استرس و هورمون کورتیزول باعث پرخوری، چاقی و افزایش وزن شده و همین عوامل هم سطح هورمون تستوسترون را کاهش می دهد.

3. خواب کافی داشته باشید

داشتن خواب خوب و کافی به اندازه ی ورزش در افزایش سطح هورمون تستوسترون مفید است، مطالعات نشان داده که کم خوابی و بی خوابی می تواند باعث کاهش 15 درصدی هورمون تستوسترون در بدن شود. حدود 7-10 ساعت خواب برای سلامتی و افزایش تستوسترون مناسب است.

4. رعایت رژیم غذایی سالم

رعایت رژیم غذایی مناسب به حفظ سطح مطلوب تستوسترون و سلامت عمومی بدن کمک می‌کند. پرخوری و رژیم یویویی (یعنی افزایش و کاهش متناوب وزن) سطح هورمون‌ها را به هم می‌زند. این موضوع در ورزشکاران و افراد پرجنب‌وجوش بیشتر دیده می‌شود. بهترین رژیم غذایی، رژیمی است که در آن از گیاهان ارگانیک استفاده می‌شود و در مصرف چربی‌ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها تعادل وجود دارد. رعایت رژیم غذاهای سالم و مغذی باعث متعادل نگه داشتن سطح هورمون‌ها و افزایش سلامت بدن در بلندمدت می‌شود.

5. پرهیز از مصرف الکل و دخانیات

مصرف الکل و دخانیات هم باعث کاهش تستوسترون می‌شود. مصرف الکل روی غدد و هورمون‌های جنسی مردانه اثرات منفی می‌گذارد. الکل با تخریب سلولی و ایجاد واکنش‌های منفی هورمونی، باعث کاهش تستوسترون می‌شود.

 

مصرف مواد غذایی طبیعی برای افزایش تستوسترون

1. ماهی تُن

ماهی تن سرشار از ویتامین D است. این ویتامین به طول عمر و افزایش تستوسترون کمک می‌کند. این ماهی برای سلامت قلب مفید است و ضمن اینکه کالری اندکی دارد، سرشار از پروتئین است. مصرف ماهی تن به شکل کنسرو یا عادی می‌تواند نیاز بدن‌تان به ویتامین D را رفع کند. اگر از ماهی تن خوش‌تان نمی‌آید، بهتر است از ماهی‌های دیگری مانند ساردین یا سالمون استفاده کنید.

2. شیر کم‌چرب با ویتامین D

شیر منبعی غنی از کلسیم و پروتئین است. به زنان و کودکان توصیه می‌شود تا شیر بنوشند و استخوان‌هایشان را تقویت کنند. البته لازم به ذکر است که این ماده غذایی سودمند برای سلامت مردان هم بسیار مفید است. ویتامین D به تنظیم سطح تستوسترون در بدن هم کمک می‌کند. بهتر است، شیرهایی بنوشید که با ویتامین D7 غنی شده‌اند.

3. زرده تخم‌مرغ

زرده تخم‌مرغ هم منبع دیگری از ویتامین D است. زرده تخم‌مرغ تا حدی باعث افزایش کلسترول می‌شود، اما مواد مغذی بیشتری نسبت به سفیده دارد. کلسترول موجود در زرده حتی به رفع کمبود تستوسترون هم کمک می‌کند. پس اگر مشکلی در زمینه کلسترول ندارید با خیال راحت روزی یک عدد تخم‌مرغ نوش‌جان کنید.

4. غلات غنی‌شده

تخم‌مرغ تنها ماده مفید برای تنظیم میزان تستوسترون نیست. انواع غلات غنی‌شده با ویتامین D هم می‌تواند باعث تنظیم این هورمون در بدن شود. غلات، علاوه بر ویتامین D مواد مغذی فراوان دیگری هم دارند. مصرف این غلات به‌عنوان صبحانه به‌جای تخم‌مرغ برای کسانی که مشکل کلسترول دارند، پیشنهاد خوبی است.

6. گوشت گاو

مصرف بیش از حد گوشت قرمز باعث بروز مشکلاتی در بدن می‌شود. این نوع از گوشت نسبت به گوشت مرغ و ماهی، چربی بیشتری دارد و مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی مانند سرطان روده بزرگ شود. در هر حال، گوشت قرمز برای افزایش تستوسترون مفید است و مثلا جگر گاو، منبعی عالی از ویتامین D است. فیله و گوشت چرخ‌کرده هم حاوی روی هستند.

7. حبوبات

حبوباتی مانند لوبیا برای سلامت هورمون‌های مردانه بسیار مفید هستند. لوبیای قرمز، سیاه و سفید همگی دارای ویتامین D و روی هستند. لوبیای پخته در کنار مواد غذایی مفید دیگر می‌تواند انتخاب خوبی برای رژیم غذایی‌ روزانه‌تان

برچسب ها:, , , , , , , , , , , ,