حالت شب
text hidden

غذا هایی که باعث تقویت حافظه می شوند

غذا هایی که باعث تقویت حافظه می شوند
22 بازدید
زمان مطالعه : 3 دقیقه

حافظه

باوجود نرم‌افزارهایی مانند اوت‌لوک و ابزارهایی مانند پیامک، ایمیل، گوشی‌های هوشمند و یادداشت‌کردن نکات مهم و چسباندن آن به درودیوار، شاید دیگر نیازی به حفظ‌کردن چیزی نباشد. فقط کافی است موضوعاتی را که برای‌تان مهم است، یادداشت کنید یا اپلیکیشن مناسبی پیدا کنید و کارهای مهم‌تان را در آن ذخیره کنید، برنامه‌ای که زنگ هشدار داشته باشد و مثلا بتواند تاریخ تولد خواهرتان را یادآوری کند. صرف‌نظر از پیشرفت تکنولوژی، ما هنوز هم برای سروسامان‌دادن به این حجم گسترده‌ی اطلاعات و به‌خاطرآوردن برنامه‌های روزمره‌ی خود نیاز داریم برخی چیزها را به‌خاطر بسپاریم. افرادی که از حافظه‌ی خود استفاده می‌کنند، در مقایسه با افرادی که از این توانایی خود غافل‌اند، زندگی بسیار موفق‌تری دارند. این نوشته را بخوانید تا با تغذیه مناسب برای تقویت حافظه آشنا شوید.

 

غذاهایی برای تقویت حافظه

۱. چای، دوپینگ مغز

چای سیاه، سفید، سبز و چای اولونگ عالی‌ترین نوشیدنی طبیعت است. چای نوشیدنی آرامش‌دهنده‌ای است که به‌علت وجود کافئین، اسیدآمینه و تانن می‌تواند تأثیر مثبتی بر افزایش تمرکز داشته باشد و میزان هوشیاری فرد را بالا ببرد. تحقیقات نشان می‌دهند تانن می‌تواند به کاهش استرس‌های روانی کمک کند و میزان فعالیت امواج مغزی آلفا را نیز افزایش دهد. این موضوع موجب می‌شود فرد به آرامش بیشتری برسد. کافئین و تانن سرعت عکس‌العمل، حافظه و عملکرد شناختی مغز را افزایش می‌دهند. همچنین چای را باید منبعی بسیار غنی از کوئرستین دانست.

 

۲. تخم‌مرغ

زرده‌‌ی تخم‌مرغ سرشار از کولین و فسفاتیدیل‌سرین است. در بدن انسان، کولین اهمیت زیادی در سنتز اجزای سازنده‌ی غشای سلول‌ها دارد. کولین برای متابولیسم و سوخت‌وساز چربی ضروری است. کولین پیام‌رسان عصبی است و وظیفه‌ی کنترل عضلانی را برعهده دارد. این ماده‌ی غذایی مفید، نقش بسیاری مهمی در بهبود عملکرد حافظه بازی می‌کند.

 

۳. ماهی

ماهی چرب سرشار از امگا۳ است و مصرف آن موجب می‌شود افراد در آینده کمتر دچار مشکلات و اختلالات شناختی شوند. علاوه‌براین، مصرف امگا۳ موجب بالارفتن توانایی استدلال غیرکلامی و بهبود عملکرد حافظه می‌شود. برخی تحقیقات ثابت می‌کنند مصرف ماهی یا فراورده‌های دوکوزاهگزانوئیک اسید ارتباط مستقیمی با بهبود عملکرد مغز دارد. ماهی سالمون نیز منبع بسیار خوبی از کولین است. در بخش بعدی دلیل اهمیت کولین را توضیح می‌دهیم.

 

۴. آجیل

همه‌ی آجیل‌ها حاوی میزان زیادی چربی سالم و مفید هستند. آجیل سرشار از انواع ویتامین‌ها،‌ مواد معدنی مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ و منیزیم است. منیزیم می‌تواند موجب بهبود عملکرد حافظه و افزایش میزان یادگیری در افراد شود. همچنین پژوهش‌های انجام‌شده نشان می‌دهند درمان با منیزیم موجب بازسازی عملکرد مغزهای آسیب‌دیده می‌شود.

 

۵. زردچوبه

این ادویه‌ی زردرنگ از خانواده‌ی زنجبیل است و حاوی نوعی ترکیب شیمیایی مغذی به‌نام کورکومین است. پژوهش‌های انجام‌شده روی حیوانات نشان می‌دهند کورکومین از نقص شناختی جلوگیری می‌کند و در بهبود عملکرد حافظه و یادگیری نقش بسیار مثبتی دارد. همچنین سرعت جریان خون به مغز را افزایش می‌دهد. اما سؤال اینجاست: چگونه می‌توانیم این گیاه پرخاصیت را به رژیم غذایی روزانه‌مان اضافه کنیم؟ می‌توانید این ادویه را به برنج اضافه کنید یا با خوردن انواع غذاهای هندی که حاوی مقدار زیادی زردچوبه است، از فواید زیاد این گیاه بهره‌مند شوید.

 

۶. قهوه

قهوه را باید یکی از منابع سرشار از کافئین دانست. کافئین می‌تواند عملکرد حافظه‌ی کوتاه‌مدت را بهبود و قدرت تمرکز و درنتیجه کارایی حافظه‌ی بلندمدت را افزایش دهد. ازسوی‌دیگر، برخی تحقیقات نشان می‌دهند بین بیماری آلزایمر و میزان مصرف قهوه، رابطه‌ی منفی وجود دارد.

 

۷. انگور قرمز

انگور قرمز حاوی رسوراترول است، رسوراترول ترکیبی است که عملکرد حافظه را بهبود می‌دهد. آزمایش‌های انجام‌شده روی موش‌ها نشان‌ می‌دهند عملکرد حافظه در موش‌هایی که از انگور قرمز تغذیه می‌کنند بسیار بهتر از دیگر موش‌هاست.

 

۸. گوجه‌فرنگی

افرادی که به‌شدت دنبال رژیم غذایی کم کربوهیدرات هستند، باید مواد غذایی مناسبی را برای رساندن مواد مفید به مغز جایگزین کنند. گوجه‌فرنگی یکی از منابع بسیار مفیدی است که می‌تواند جایگزین کربوهیدرات‌ها در رژیم غذایی شود. گوجه‌فرنگی حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که برای ماهیچه‌ها و کاهش قند خون بسیار مفید است. همچنین این گیاه سرشار است از ویتامین آ و ث و مواد آنتی‌آکسیدان.

 

روش کار کردن حافظه

چیزی که خیلی از مردم نمی دانند این است که حافظه، به شدت انتخابی است. یعنی انسان فقط میتواند خاطره هایی را به یاد بیاورد که میخواهد و یا چیزهایی را فراموش کند که می خواهد از یاد ببرد. البته این اتفاقات در ضمیر ناخود آگاه رخ می دهد. مثلا کسانی که حس می کنند آدم ضعیف و شکست خورده ای هستند ، مدام لحظاتی را به یاد می آورند که در زندگی یا رابطه عشقی شکست خورده اند حال اینکه بارها و بارها بوده در کارهای ریز و درشت زندگی خود موفق بوده اند.

نکته طلایی این است که حافظه مانند عضلات بدن قابل تقویت شدن هست و می توانید با تکنیک هایی که در سایت قرار داه ایم این تمرینات را براحتی انجام دهید.

برچسب ها:, , , , , , , , , ,