حالت شب
text hidden

زبان بدن چه تاثیری بر روی اعتماد به نفس دارد

زبان بدن چه تاثیری بر روی اعتماد به نفس دارد
220 بازدید
زمان مطالعه : 3 دقیقه

زبان بدن

همین الان لحظه‌ای درنگ کنید و به طرز نشستن‌تان دقت کنید. دست‌هایتان کجاست؟ حالت صورت‌تان چگونه است؟ تصور کنید اگر فرد دیگری در مجاورت شما باشد، با دیدن زبان بدن شما، چه ‌پنداشتی درباره‌ی شما خواهد داشت؟ اگر فکر نمی‌کنید که بدن شما زبان خاص خودش را دارد، بهتر است تجدید نظر کنید. درصد زیادی از ارتباطات و نحوه‌ی برداشت دیگران از شما، متأثر از زبان بدن‌تان است. زبان بدن شامل طرز ایستادن یا نشستن و اشارات و حرکات چشم، صورت و دست‌ها هنگام صحبت کردن می‌شود.

 

۱. هرگز قوز نکنید

اگر قوزکرده وارد اتاق شوید، شک نکنید که حتی اگر اعتماد به نفس هم داشته باشید، قوز کردن از اعتماد به نفس ظاهریِ شما می‌کاهد (اینجا به حرف مادران دلسوزمان می‌رسیم که همیشه این نکته را به ما تذکر می‌دهند). اما نکته‌ای درباره‌ی زبان بدن وجود دارد که شاید تا به حال نشنیده باشید: بر اساس تحقیقات دانشگاه هاروارد، زبان بدن، چه خوب و چه بد، می‌تواند بر هورمون‌‌ها و ذهن ما اثر بگذارد.

خبر خوب این است که می‌توانید ظرف دو دقیقه، ایرادات زبان بدن‌تان را اصلاح کنید.

طبق مطالعات اِیمی کادی (Amy Cuddy) روان‌شناس اجتماعی، درباره‌ی تأثیر زبان بدن بر نگرش ما نسبت به خودمان، ایستادن با حالت اطمینان و اعتماد به نفس و بزرگ نشان دادنِ فیزیکی خودمان (مثلا با باز کردن شانه‌ها، صاف ایستادن و قرار دادن دست‌ها روی کمر)، سبب تحریک هورمون‌های بدن نیز می‌شود. شرکت‌کنندگان در این تحقیق، تنها با دو دقیقه تمرینِ بزرگ جلوه دادن بدن، ۲۰٪ افزایش سطح تستوسترون و ۲۵٪ کاهش سطح کورتیزول داشتند.

 

۲. طوری لباس بپوشید که اعتماد به نفس‌تان بالا برود

در مطالعه‌‌ای که در سال ۲۰۱۲ انجام شد و نتایج آن در مجله‌ی Experimental Social Psychology‌ به چاپ رسید، امتیاز داوطلبانی که روپوش پزشکان آزمایشگاه را به تن داشتند، از امتیاز داوطلبانی که روپوش نداشتند، در انجام وظایف حساس و دقیق، بالاتر بود.

نوع پوشش ما بر نوع برداشت ما از خودمان و برداشت دیگران از ما اثر می‌گذارد. لباس پوشیدن برای داشتنِ اطمینان و اعتماد به نفس، چیزی بیش از پوشیدنِ لباس‌های مُد روز و شیک است. این طرز لباس پوشیدن برای رسیدن به یک حسِ خوب، باوقار به نظر رسیدن و اعتماد به نفس در تمامی موقعیت‌هاست.

 

۳. عادت‌های عصبی خود را ترک کنید

به گفته‌ی بیش از ۵۰۰ مدیر که از سوی Adecco USA (شرکت مشاوره منابع انسانی) نظرسنجی شدند، یک پنجم از کاندیداهایی که آنها رد کرده‌اند، دچار تیک‌های عصبی بودند. این رفتارها نشان می‌داد که فرد، فاقد اعتماد به نفس و آمادگی برای مصاحبه است.

تیک‌های عصبی که در ورجه‌وورجه کردن، پیچ‌و‌تاب دادن به موها، تکان دادن پا یا جویدن ناخن‌ها نمود پیدا می‌کند، نشانه‌ی واضحی از اضطراب و عصبی بودن است. این حرکات عصبی مانع توجه دیگران به حرف‌های شما می‌شود و نمی‌گذارد آنها پیام شما را دریافت کنند.

از لمس صورت، گردن یا موهای خود هنگام صحبت کردن، اجتناب کنید، چون نشانه‌‌هایی از اضطراب هستند و این پیامِ روشن و واضح را به فرد مقابل می‌رسانند که شما اعتماد به نفس ندارید.

 

۴. به حالت بدنی‌تان دقت کنید

حالت بدنی شما زمانی درست است که نشستن یا ایستادن شما، کمترین میزان فشار را به عضلات و رباطِ درگیر وارد کند. در حالتِ نشسته، کمر شما باید صاف و با پشت صندلی در تماس باشد، پاهایتان صاف روی زمین باشند و زانوهایتان در حالت خم شده زاویه‌ی ۹۰ درجه بسازند.

در حالت ایستاده، باید بتوانید یک خط فرضیِ صاف را از لاله‌ی گوش تا شانه‌، لگن، زانو و وسط قوزک پا بکشید. حالت بدنیِ درست برای اجتناب از کمردرد، گردن‌درد، دردهای عضلانی و هم‌تراز نگهداشتن استخوان‌ها و مفاصل، ضروری است.

حالت بدنیِ درست، سبب باز شدن راه‌های هوایی و تضمینِ تنفس صحیح می‌شود و در نتیجه‌، تمام اعضا و بافت‌های بدن به درستی به وظایف خود عمل خواهند کرد. گذشته از این، حالت بدنی خوب از دید دیگران، منعکس‌کننده‌ی اعتماد به نفس است. وقتی صاف می‌ایستید، شانه‌هایتان را عقب می‌دهید و سرتان را بالا می‌گیرید، فردی با اعتماد به نفس و متین به نظر می‌رسید.

 

۵. از یک زبان بدن گرم و گیرا استفاده کنید

اگر می‌خواهید محبوب باشید، با کسی به توافق برسید، دل کسی را به دست بیاورید و کسی را متقاعد کنید، باید از یک زبان بدن گرم و گیرا استفاده کنید تا اعتماد به نفس و پیام قدرتمندتان را به فرد مقابل منتقل کنید.

زبان بدن گرم و گیرا شامل استفاده از حالت‌های بدنی باز، لبخند زدن، سر تکان دادن و تقلید عبارات و حرکات فرد مقابل می‌شود. زمانی که توانستید با این ابزار به هدف‌تان برسید، با فرد مقابل محکم دست بدهید و «تشکر» کنید.

به موقعیت‌هایی فکر کنید که ممکن است به متقاعد کردن فرد مقابل نیاز پیدا کنید. پیش از بروز چنین موقعیت‌هایی، تمرین را آغاز کنید. در صحبت‌های عادی، عبارات و حرکات قرینه‌ای را تمرین کنید تا در مواقع نیاز با اعتماد به نفس آنها را به کار ببرید.

برچسب ها:, , , , , , , , , ,