حالت شب
text hidden

رویای شفاف یا لوسید دریم چیست ؟

رویای شفاف یا لوسید دریم چیست ؟
4052 بازدید
زمان مطالعه : 4 دقیقه

رویای شفاف

رویای شفاف یا لوسید دریم ( به انگليسي:Lucid Dream) خواب­هایی هستند که در آنها فردِ خواب بیننده آگاه است که دارد خواب می­بیند. برای اولین بار یک نویسنده و روان­پزشک آلمانی به نام فردریک (ویلم) وان ایدن این اصطلاح را ابداع کرد و به کار برد. در یک رویای شفاف فردی که رؤیا می­بیند، می­تواند تا حدودی بر آن تجربه تصوری که در آن شرکت دارد تأثیر بگذارد و یا می­تواند در محیط رویایی که ناظر و شاهد آن است ، برخی از تغییرات و دستکاری­ها را صورت دهد. رویای شفاف ممکن است خیلی واقعی و روشن احساس شود.

 

چگونه روياي شفاف ببينيم؟

اگر دلتان مي خواهد روياي شفاف ببينيد، اول بايد سعي کنيد خواب و روياهاي عادي خودتان را به ياد آوريد. به دليل آن که اکثراً خاطره ها يتان از خواب و رؤيا در زباله دان ناخودآگاهتان بعد از بيداري قرار مي گيرد.

1- مرحله اول

اول شما بايد هر روز خواب هاي خودتان را روي کاغذ بصورت مستند بنويسيد. در آغاز احتمالا روياهاي خود را بصورت کلي بخاطر داشته باشيد. به عنوان مثال به ياد داريد داخل جنگل گم شده بوديد و به وسيله فرد ديگري نجات پيدا کرديد. اين که چه طور گم شديد يا چه کسي شما را نجات داد آنقدر مهم نيست.
شما با تکرار و تمرين جهت ثبت روياها و چه بسا کابوس هايتان سعي کنيد بصورت مستمر اين فرآيند بصورت يک نوع ورزش ذهني انجام شود. رفته رفته خودتان ترقي تان را حس خواهيد کرد. در آينده جزئيات بيش تر و بهتري را به ياد خواهيد آورد و از اين مسئله قطعاً شگفت زده خواهيد شد.

 

2- مرحله دوم
در مرحله بعدي تلاش کنيد يک نشانه تهيه کنيد تا مرز بين حقيقت و تخيل را براي منطقه ممنوع مغز( قسمتي از ناخودآگاه که باعث روياي شفاف است) مشخص کنيد. مثلا معمولاً من تلاش مي کنم حلقه اي را در دست راستم قرار دهم و اين رفتار به يک مسئله روتين در روزانه تبديل شده و تحت هيچ شرايطي اين انگشتر را در حين خواب در دستم قرار نمي دهم.

موقع خواب، درصورتي که به هر طريقي کنترل رؤيا را برعهده گرفتم، اول بخاطر مي آورم بايد دست راستم را چک کنم. درصورتي که انگشتر در دستم قرار ندارد، پس قطعاً در عالم رؤيا قرار دارم.

 

3- مرحله سوم
مرحله بعدي براي تجربه بيش تر روياهاي شفاف و کنترل خواب، در مراقبه يا مديتيشن است. در زمان هاي مُرده موجود در زندگي روزانه تان تلاش کنيد براي چند وقتي هر چند کوتاه چشمان خودتان را ببنديد و با گوش فرا دادن به صداي محيط، تلاش کنيد با تصويرسازي هاي گوناگون، جزئيات دنياي اطراف تان را تصور کنيد. اين مرحله يکي از دشوار ترين فازهاي تمريني است که احتمالا چند سال به طول بينجامد.

اين همان مراقبه اي است که راهبين شرقي براي دست پيدا کردن به عرفان الهي مي آموزند. به زباني ساده تر شما به ناخودآگاه تان مي آموزيد دنياي حقيقي را نسبت به عالم خواب با جزئيات بسيار بيشتري بخاطر داريد و حجم زباله دان ناخودآگاه که فرويد معتقد است در مغز وجود دارد را رفته رفته کم مي کنيد و تسلط بيشتري از حافظه خودتان را در دست مي گيريد. به همين علت تجربه روياي شفاف راحت تر از قبل خواهد بود.

 

فوايد رویای شفاف

کمک در رسيدن به هدف ها:

تصور کردن ، يکي از روش هاي بسيار معروف و مشهور است که مي تواند به مردم کمک کند به اهدافشان برسند. هنگامي که کسي خود را حين رسيدن به هدف خيال مي کند، در واقع، درحال دادن پيام و جهت به ضمير ناخودآگاه خود است تا براي رسيدن به آن هدف، در جهت مطلوب، گام بردارد. در اين موقعيت، ضمير ناخودآگاه فرد، باتوجه به تصاويري که در آن وجود دارد ، عمل خواهد کرد. حال خيال کنيد که تمامي خوابهاي شما هر وقت که اراده ميکنيد، با کيفيت بسيار بالا، در جهت چيزي باشد که مي خواهيد به آن برسيد! خيال کنيد چه انگيزه ايي را از ديدن اين خوابها کسب خواهيد کرد!

نجات از کابوسها:

چنانچه بدانيد که تنها درحال خواب ديدن هستيد و روي خوابهاي خود کنترل داريد، در اين وضعيت قطعاً کابوس ديدن مشکل خاصي نخواهد بود براي اين که شما ميتوانيد آن ها را کنترل کنيد يا از آن ها جلوگيري کنيد.

به دست آوردن تجربه:

ضمير ناخودآگاه شما نميتواند بين يک تجربه حقيقي و خواب شفاف تمايز قائل شود. به همين دليل است که زماني که يک فيلم وحشتناک يا خواب وحشتناک ميبينيد، ضربان قلب شما افزايش ميابد. به همين دليل هر آنچه که در خواب ببينيد، در ضمير ناخودآگاه شما باقي خواهد ماند بطوريکه گويي يک تجربه حقيقي بوده است.
در خوابهاي شفاف شما ميتوانيد حالت مختلفي را به انتخاب خود ايجاد کرده و از آن، ياد بگيريد و تجربه کسب کنيد. حتي امکان دارد بخواهيد تمرينهاي ورزشي، مطالعات يا غيره را در خواب خود جاي دهيد يا به حل يک سؤال به صورت بسيار سرگرم کننده ايي بپردازيد!

 

درمان بزرگ ترين ترسهايتان در محيطي امن:

در اين گونه خوابها، شما ميتوانيد با بزرگ ترين ترسهاي خود روبرو شده و در عين حال که خيالتان از خواب بودن آن ها راحت است، تواناييهاي خود را بالاتر ببريد. به عنوان مثال امکان دارد بخواهيد ترس حرف زدن خود در جمع هاي بزرگ را از بين ببريد يا اين که چاره ايي براي فوبياها و ترسهاي ديگر خود بيابيد. براي اين که ميتوانيد آن ها را در محيط امني مثل خواب، تجربه کنيد.

لذتهاي غير قابل تصور را تجربه کنيد:

کسانيکه ياد ميگيرند خوابهاي شفاف ببينند، ميتوانند لذت پرواز( با فکر راحت از اين که مي‌دانند همه چيز تنها يک خواب است)، قدم زدن در ساحل، بودن کنار کسي که عاشقش هستند، خوردن خوش طعم ترين غذاها و يا قدم زدن در شهر موردنظر خود را تجربه کنيد.
شما ميتوانيد با اشخاص مورد نظرتان ملاقات داشته باشيد! به عنوان مثال امکان دارد بخواهيد با انيشتين يا ديگر اشخاص ملاقات داشته و يا شخصيت موردنظر خود را در خواب ببينيد و با وي تعامل داشته باشيد!

در زمان سفر کنيد:

افردي که اين مهارت را دارند، ميتوانند در قبل يا آينده سفر کنند و به عنوان مثال به زمانهاي بچگي خود بازگردند يا به خاطره دلخواه موردنظر خود بازگردند و با کيفيتي در حد حقيقت! آنر ا تجربه کنند. اما بايد بدانيد که از نظر علمي، تمامي اين موردها داخل مغز رخ مي دهد ولي براي شخصي که آن را تجربه مي کند، دقيقا شبيه حقيقت است.

مهارتهاي خود را در خواب هم افزايش دهيد:

به عنوان مثال يک ورزش‌کار مي تواند در خواب هم به تمرين بپردازد و با اين کار، مهارتهاي خود را توسعه دهد. نتيجه تمرينها دقيقا در واقعيت هم همراه خواهد بود و رخ خواهد داد که اين به معناي رشد و ترقي بسيار سريعتر ورزش‌کار است.

 

نگرانی ها و خطرات رويای شفاف

يک نگراني که مردم در خصوص دستيابي به روياي شفاف بيان ميکنند اين است که، چنانچه بتوانند به آن دست يابند، امکان دارد در يک رؤيا گير کنند و ديگر بيدار نشوند. با اين حال ، اين يک خطر نگران کننده نيست؛ بطور رايج، فرد تنها ميتواند خواب و رؤيا را براي مدت زمان مشخصي از شب در هر شب ببيند، به طوريکه بعيد است کسي بتواند در خواب گير کند.

روياي شفاف امکان دارد يک تجربه شگفت آور ، موثر و يا دل پذير باشد، ولي پيش از تلاش براي ازمايش حالت هاي رؤيا ديدن، هنوز بايد در نظر داشته باشيد که به چه دليل شما علاقمند به دستيابي به آن هستيد و چه انتظاراتي از آن داريد.

برچسب ها:, , , , , , , , , , ,