حالت شب
text hidden

روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی

روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی
186 بازدید
زمان مطالعه : 6 دقیقه

رنگ ها می توانند فروش را چند برابر کنند

بازاریاب ها می دانند که رنگ در بیان موقعیت و اهداف شرکت نقش بسیار مهمی دارد و در نگرش و درک بازار هدف بسیار تاثیرگذار است. رنگ ها می توانند جدا از تأثیری که بر افراد می گذارند، روی کسب و کار و برندینگ شما و نحوه ی تفکر مشتری در مورد شما نیز تاثیر گذار باشند. نتایج تحقیقات زیادی که در این زمینه انجام شده است، ثابت کرده اند که برخی رنگ ها در ایجاد واکنش های مطلوب از سوی مخاطب، تاثیر بیشتری دارند. برای مثال رنگی که هر برند برای خودش انتخاب می کند، تأثیر مستقیمی بر کیفیت، قدرت، زنانه یا مردانه بودن محصول یا خدمت آن برند دارد.

روانشناسی رنگ
مردان چه رنگی هایی را بیشتر دوست دارند

 

روانشناسی رنگ
زنان چه رنگی هایی را بیشتر دوست دارند

 

رنگ قرمز

رنگ قرمز که در نشان تجاری شرکتهایی همچون ویرجین ، کوکاکولا ، ردبول و باشگاه پرسپولیس استفاده شده است، باعث افزایش فشار خون و متابولیسم بدن می شود. قرمز، نماد انرژی است و شرکت ها و مؤسسات برای تهییج مردم به تصمیم گیری های سریع، همچون «همین الان بخرید» یا «اینجا را کلیک کنید» از این رنگ استفاده می کنند. رنگ قرمز احساس شهوانی در افراد ایجاد می کند و در تبلیغات بـــه دلیل انتقال انرژی، می توان از آن برای تبلیغ نوشیدنی های انرژی زا ، بازی ها ، خودروها ، ورزش و فعالیتهای فیزیکی بالا استفاده کرد. نکته مهم اینکه امکان دیده شدن رنگ قرمز، بسیار بالا است.

رنگ قرمز
رنگ قرمز در لوگو شرکت ها

 

مفهوم رنگ قرمز و ترکیبات آن:

  • رنگ قرمز کم رنگ به معنای عشق، اشتیاق و حساسیت است.
  • رنگ صورتی معرف دوستی و تحمل و رنگی زنانه است.
  • رنگ قرمز تیره منتقل کننده مفهوم قدرت، تصمیم جدی، خشم، رهبری، دلاوری، اشتیاق، سوء نیت و غضب است.
  • رنگ قهوه ای ایجاد احساس ثبات می کند و رنگی مردانه است.

 

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی در نشان تجاری شرکت هایی همچون سایپا، مک دونالد، خطوط هوایی الاتحاد و الخلیج دیده می شود. رنگ نارنجی انرژی رنگ قرمز و شادی رنگ زرد را همزمان در خود جای داده است. نارنجی که نماد قوت و استقامت است؛ معنای جدیت، شیدایی، شادی، خلاقیت، تصمیم، جذابیت، موفقیت، تشویق و انگیزش را منتقل می کنند. این رنگ در چشم انسان احساس گرما را ایجاد می کند اما مانند قرمز تحریک گــــر نیست. رنگ نارنجی باعث تأمین  انرژی بیشتر، اکسیژن بیشتر برای مغز و افزایش فعالیتهای ذهنی می شود. نارنجی در ارتباط با غذای سالم، باعث افزایش اشتها می شود. خیلی خوب دیده می شود و برای جلب توجه افراد در تبلیغات و بسته بندی ها ، می توان از این رنگ استفاده کرد. مهمترین ابزارهای طراحی را بـــــه وضوح نشان می دهد و برای مواد غذایی و اسباب بازی بسیار خوب است.

رنگ نارنجی در لوگو شرکت ها
رنگ نارنجی در لوگو شرکت ها

 

مفهوم رنگ نارجی و ترکیبات آن:

  • رنگ نارنجی تیره ، معنای تقلب و بی اعتمادی را به همراه دارد.
  • نارنجی – قرمز به معنای اشتیاق ، خواسته، سلطه و علاقه مندی است.
  • رنگ طلایی ، احساس پرستیژ و کیفیت بالا را منتقل می کند.

یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

رنگ سبز

رنگ سبز در نشان تجاری شرکتهای دارویی و بهداشتی و شرکتهای تولید کننده محصولات سبز دیده می شود. این رنگ، رنگ طبیعت است و در مقابل رنگ قرمز قرار می گیرد. رنگ سبز نماد رشد، توازن و هماهنگی، تازگی، حاصلخیزی، ایمنی، قدرت معالجه، ثبات، پایداری و امید است. سبز در چشم انسان ایجاد آسایش و راحتی می کند.

رنگ سبز در لوگو شرکت ها
رنگ سبز در لوگو شرکت ها

مفهوم رنگ سبز و ترکیبات آن:

  • رنگ سبز تیره ، نماد پول، جهان مالی، بانکداری و بورس و همین طور معادل واژه های جاه طلبی ، حرص و حسادت است.
  • رنگ سبز – زرد ، احساس بیماری، ترسویی، ناسازگاری و حسادت را منتقل می کند.
  • رنگ سبز – آبی ، بیانگر مفهوم حفاظت و معالجه است.
  • رنگ سبز زیتونی ، نماد صلح است.

 

رنگ آبی

رنگ آبی در نشان تجاری سازمان هایی همچون سازمان مدیریت صنعتی، ایران خودرو، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و آب معدنی دماوند استفاده شده است و احساس عمق، ثبات، تجربه، صداقت، وفاداری، خرد، آگاهی، هوش، ایمان و اعتقاد، عظمت و هوشیاری را منتقل می کند. آبی باعث آرام شدن متابولیسم بدن می شود. برای بسته بندی و نشان تجاری شرکت های تولید کننده محصولات پاک کننده، فیلترهای تصفیه آب، مایعات تمیز کننده، نوشیدنی ها، خطوط هوایی و هواپیماها، تهویه های هوا، سفرهای دریایی و آب معدنی بسیار مناسب است. این رنگ، رنگی مردانه و مخالف رنگهای قرمز ، نارنجی و زرد است. استفاده از رنگ آبی در محصولات پیشرفته (High Tech) اشاره به دقت این محصولات دارد. آبی اشتها را از بین می برد و برای محصولات غذایی و آشپزی اصلاً مناسب نیست.

 

رنگ آبی در لوگو شرکت ها
رنگ آبی در لوگو شرکت ها

مفهوم رنگ آبی و ترکیبات آن:

  • رنگ آبی تیره بیانگر دانش، قدرت، یکپارچگی و اهمیت است.
  • رنگ آبی روشن مفهوم سلامتی، معالجه، آسودگی، درک، نرمی و ملایمت را منتقل می کند.

 

رنگ ارغوانی و بنفش

این رنگ در نشان تجاری شرکت یاهو و مؤسسه حمایت از کودکان سرطانی محک دیده می شود. ارغوانی ثبات رنگ آبی را به علاوه انرژی رنگ قرمز در خود دارد. این رنگ نماد سلطنت، قدرت، اصالت، لوکس بودن، جاه طلبی، زیاده روی، خرد، مقام، استقلال، خلاقیت، راز و افسانه می باشد. بچه ها رنگ ارغوانی را به رنگهای دیگر ترجیح می دهند. این رنگ برای محصولات مربوط به کودکان و زنان مناسب است.

رنگ ارغوانی و بنفش در لوگو شرکت ها
رنگ ارغوانی و بنفش در لوگو شرکت ها

مفهوم رنگ ارغوانی و ترکیبات آن:

  • رنگ ارغوانی تیره به معنای افسردگی و ناکامی است.
  • رنگ ارغوانی روشن احساس رومانتیک و دلتنگی را منتقل می کند.

 

رنگ سفید

این رنگ در نشان تجاری شرکت های تولید کننده محصولات لبنی و شرکتهای تولید کننده دستمال کاغذی همچون کلینکس دیده می شود. سفید به مفهوم روشنی، نیکی، پاکی، خلوص، تجرد، کمال، پاکیزگی و ایمان است. این رنگ برای نشان دادن سادگی در محصولات پیشرفته (High Tech) کاربرد دارد و برای سازمان های خیریه، بیمارستان ها و پزشکان، محصولات دارویی، محصولات رژیمی، کم چرب و محصولات لبنی بسیار مفید است.

مفهوم رنگ سفید:

  • سفید نماد شروع موفق ، سادگی ، امنیت ، خونسردی و تمیزی است.

رنگ سیاه

رنگ سیاه ، در بسیاری از نشان های تجاری همچون آدیداس، پوما، نایک، موتورولا و اورئال وجود دارد.

رنگ سیاه در لوگو شرکت ها
رنگ سیاه در لوگو شرکت ها

مفهوم رنگ سیاه:

  • سیاه نماد قدرت ، لطافت و ظرافت ، تشریفات ، رسمی بودن ، اعتبار و سلطه جویی است.

 

 

 

 

رابطه رنگ در طراحی سایت و نرخ تبدیل

یکی از قوانین روانشناسی به نام “اثر انزوا” می‌گه: “چیزی که مثل یک انگشت زخمی از دیگران کنار می‌گیره، بیشتر احتمال داره که به یاد بمونه”. تحقیقات به وضوح نشون دادن که چنین افرادی توانایی دارن که آیتم‌ها رو بهتر بشناسن و بازآوری کنن. چه در تصاویر و چه در متن.

نتایج دو تحقیق هم که در زمینه‌های “پاسخ زیبایی شنایی” و “تمایلات مصرف” انجام گرفتن، اثبات کردن که موقعی که اکثریت مصرف کنندگان الگو‌های رنگی رو با شکل مشابه ترجیح می‌دن، تمایل‌شون بیشتر به سمت پالت‌هایی با کنتراست رنگی بالا سوق پیدا می‌کنه. .

اما چرا چنین مواردی اهمیت دارن؟ هرچند که ممکنه بعد از خوندن این بخش احساس یک طراح داخلی بودن بهتون دست بده، اما درک این قوانین بهتون کمک می‌کنه که از موردی مثل پایین اومدن نرخ تبدیل (کانورژن) جلوگیری کنین.

برای مثال دو مورد زیر رو در نظر داشته باشین:

 

رابطه رنگ در طراحی سایت
رابطه رنگ در طراحی سایت

متن نوشته شده روی هر دو دکمه یکی هست: “همین حالا شروع کنید!” اما دکمه‌ی قرمز، نرخ تبدیل رو ۲۱ درصد افزایش داد. البته ما نمی‌تونیم در مورد قدرت رنگ قرمز پیش‌داوری شتاب زده داشته باشیم. در مثال بالا کاملا مشخص هست که بقیه‌ی صفحه کاملا رنگ سبز رو در احاطه خودش داره. یعنی به این معنی که رنگ سبز به سادگی با محیط اطرافش آمیخته می‌شه. اما رنگ قرمز باعث ایجاد یک تضاد بصری می‌شه و رنگ متمم سبز هم به شمار می‌آد.

تصاویری که در زیر آورده شده متعلق به شرکت Chopra که میزان دانلود نرم‌افزار تولیدی این شرکت رو در استایل‌های مختلف دانلود نشون می‌دن.

 

رابطه رنگ در طراحی سایت

 

در بعضی موارد فقط نوشته شده دانلود، ودر  بقیه نوشته شده دانلود رایگان. می‌تونین حدس بزنین که کدوم استایل عمکلرد بهتری داشت؟

رابطه رنگ در طراحی سایت

استایل ۱۰ (دانلود رایگان با رنگ قرمز و فونت پیش‌فرض سایت)‌ با قاطعیت برنده‌ی این رقابت شد. احتمالا این موضوع اتفاقی نیست که این استایل مغایرت بیشتری با سایر استایل‌ها داره. در تصویر اول می‌تونین ببینین که عبارت PDFProducer (نرم‌افزاری تولیدی شرکت Chopra) با رنگ خاکستری و سایز فونت کوچک در کادر نوشته شده. اما متن اقدامی (Download for Free) با فونت بزرگ و با رنگ قرمز نوشته شده. یعنی همون کنتراستی که برای یک نرخ تبدیل بالا نیاز هست رو ایجاد کرده.

 

 

برچسب ها:, , , , , , , , , ,