راهی ساده و قدرتمند برای درمان وسواس ،ترس و فراموشی خاطرات تلخ

راهی ساده و قدرتمند برای درمان وسواس ،ترس و فراموشی خاطرات تلخ
زمان مطالعه ۲ دقیقه

کدام از این دو تصویر ترسناک تر است ؟! پاسخ این سوال، تمام ترسها و خاطرات آزار دهنده شما را پایان  میدهد.

 

درمان وسواس ، ترس و فراموشی خاطرات تلخ

 

Association و Dissociation در علم NLP

با دو مثال، Association و Dissociation در علم NLP را به شما توضیح میدهیم:

  1. Dissociation(مجزا بودن) : فرض کنید در شهربازی هستید و در جایی امن و از فاصله یک کیلومتری، درحال  دیدن حرکت های بسیار مارپیچ، پر سرعت و ترسناک یک ترن هوایی هستید. آیا استرس میگیرید ؟ قطعا خیر، زیرا اگر  باورداشته باشید که جای فعلی شما امن است و چیزی شما را تهدید نمیکند، هرگز نمیشوید. به این حالت که از دور نگاه میکنید و خود، درون آن تجربه ناراحت کننده یا ترسناک قرار ندارید، Dissociated یا “مجزا” گفته میشود.
  2. Association(درگیر بودن) : حال فرض  کنید در ردیف اول همان ترن پر سرعت و وحشتناک نشسته اید و حرکتهای مارپیچ، پر سرعت را از ردیف اول ترن و با چشمان خود، نگاه میکنید. همچنین شما بالا و پایین رفتن ترن را حس میکنید و با تمام وجودتان ، وحشت را تجربه میکنید.
    دلیل  آزار دهنده بودن بعضی خاطرات، ترسها یا فوبیاهای شما دقیقا این است که شما در ذهن خود، آن خاطرات را طوری تجربه میکنید که گویی  خود در آن لحظه هستید و همه چیز را با چشمان خود میبینید و با وجود خود احساس میکنید. به این حالت Associated یا “درگیر” گفته میشود.

دلیل ترسها و آزار دهنده بودن خاطرات شما

دلیل  دردناک بودن فوبیاها و خاطرات اذیت کننده ای در گذشته خود دارید، این است که در ذهن خود، به طور Associated و “درگیر” آنها را تجربه میکنید. خاطرات دهنده ای  دردناک یا فوبیاهای وحشتناک شما معمولا دارای تصاویری در ذهن شما هستند که Associated میباشند و در واقعیت  شما آنها را با چشمان خود تجربه میکنید وانگار در همین لحظه، در آن محیط هستید. به این دلیل  ترسناک یا ناراحت کننده اند چون واقعی دیده میشوند.

مقاله ویژه :  جایگاه های ادراکی در علم NLP چه هستند ؟

چگونه  خاطرات  اذیت کننده یا فوبیاها را درمان کنید ؟

کافی است در تصاویر ذهنی خود نسبت به آن موضوع یا خاطره، Dissociated یا “مجزا” بشوید. شما باید در ذهن خود، از تصاویر بیرون آمده(انگار روح از بدن شما بیرون می آید و نگاه میکند) و از بیرون، ناظر خودهنگام  آن خاطره شوید(درحالیکه حس خوبی دارید).

مثالی در استفاده از این روش

کافی است  هنگام  ناراحت شدن یا ترسیدن از چیزی، یاهنگام  انجام حرکتهای وسواسی، دوربین را جایی گذاشته و از خود فیلم بگیرید(طوری که از نمایی کمی دورتر، بدن شما در فیلم کاملا دیده شود، درحالیکه شما درحال ترسیدن یا انجام کارهای وسواس گونه خود هستید). سپس آن فیلم را، در زمانهای دیگر و در جایی امن، ووقتیکه  که حس خوبی دارید، بارهنگاه کنید. بدین ترتیب شما از آن ترس و رفتار (مانند وسواس) Dissociate یاجدا میشوید و به زودی مشکل شما برای همیشه حل میشود.

نکته دیگر اینکه شما قادرید در تمام  خاطرات مثبت خود، Associated یا درگیر شوید(خود در آن خاطره حضور داشته باشید) اما خاطرات آزار دهنده و منفی را تماما Dissociated کنید و از آنهابیرون باشید(انگار از فاصله ای دور، با حسی خوب، درحال دیدن خود هستید).

 

4.6