حالت شب
text hidden

دلیل تنبلی کردن و امروز و فردا کردن در انجام دادن کارها

دلیل تنبلی کردن و امروز و فردا کردن در انجام دادن کارها
342 بازدید
زمان مطالعه : 4 دقیقه

تنبلی چیست؟

اگر شما برای کارهایتان از خودتان علاقه نشان نمی‌دهید و مرتباً آن ها را به آینده موکول می‌کنید و احتمالاً انجامشان نمی‌دهید، با عرض معذرت یک انسان تنبل هستید! اکثر محققان هم بر این باور هستند که عدم فعالیت بدنی، به معنای تنبلی است.

 

دلایل تنبلی

1- ترس از شکست
بسیاری از افراد با به تعویق انداختن کارها ، خود مانع موفقیت شان می شوند. این افراد معمولا نسبت به خود قضاوت بسیار ضعیفی دارند. آنها می ترسند، اگر تلاش هم بکنند به نتیجه ای نرسند و صرفا بی کفایتی شان مشخص خواهد شد و اوضاع شان بدتر می شود. بنابراین تصمیم می گیرند هیچ کاری انجام ندهند.

 

2- افسردگی

علایم رایج افسردگی شامل عدم انگیزه، خستگی و فقدان احساس لذت می باشد. افرادی که دچار افسردگی می شوند، حوصله انجام دادن کاری را ندارند و البته از وضعیت خود خشمگین هستند و این خشم، وضعیت روحی آنها را نیز بدتر می کند.

 

3- مغز ما، عامل اصلی ایجاد تنبلی!

خب شاید اصلاً یک درصد هم به این موضوع فکر نکرده باشید، اما کاملاً واقعیت دارد. البته باید بدانیم که به طور کامل حق دارد! می‌پرسید چرا؟ تصور کنید مغز شما در هر ثانیه در حال تحلیل میلیون ها دستور است که از نقاط مختلف بدن شما به سمت آن ارسال شده اند و تمام این کارها را در حالی انجام می‌دهد که کمترین میزان انرژی را از مواد غذایی که مصرف می‌کنید، دریافت می‌کند پس کاملاً حق دارد که بخواهد در مصرف انرژی صرفه جویی داشته باشد و چه راهی بهتر از اینکه شما کمتر فعالیت کنید؟

 

4- بیش از توانتان از خودتان توقع دارید !

وقتی از خودتان انتظارات عجیب و غریب دارید و می‌خواهید کارها را به بهترین نحو انجام دهید، در حالی که شاید توانایی و مهارت های لازم را ندارید، بهترین دلیل برای تنبلی فراهم می‌شود و مدام به بهانه این که من هنوز آماده نیستم، انجام آن کار را به تأخیر می اندازید و این مصداق بارز تنبلی محسوب می‌شود.

 

5- سنگ بزرگ نشانه نزدن است !

گاهی اوقات انتخاب کارهای خیلی بزرگ باعث می‌شود ما تبدیل به فرد تنبلی شویم. بنابر این خیلی راحت دست از کار می‌کشیم و عقب نشینی می‌کنیم و به همین سادگی تبدیل به یک فرد تنبل می‌شویم. البته گاهی ذهن ما نیز در بزرگ نشان دادن آن کار تاثیر گذار است و به قدری آن را سخت و دشوار نشان می دهد که ما قدمی برای انجام آن کار بر نمی داریم و تنبلی ما با بزرگ جلوه دادن آن کار آغاز می شود.

 

6.عواملی که سردرگمی ایجاد می‌کنند

خیلی از افراد بین انتخاب های متعدد سردرگم می‌مانند و یا دست به کارهایی می‌زنند که باعث سردرگمی آنها می‌شود. در این گونه مواقع انرژی فرد تا حد زیادی کاهش خواهد یافت زیرا دستورالعمل مشخصی برای انجام کار مورد نظر خود ندارد به همین علت نمی‌تواند انتخاب درستی انجام بدهد و مسیر مشخصی را تعیین کند و از همین رو دچار احساس کسالت و بی حالی می‌شود.

 

عواقب تنبلی وراه های غلبه بر آن

 

یکی از بزرگترین عواقبی که تنبلی کردن برای ما به همراه می‌آورد، از دست دادن و یا حداقل کاهش اعتماد به نفس است. می‌دانید چرا؟ چون وقتی نتوانیم کارها را به درستی انجام دهیم و مدام آنها را به عقب بیندازیم، ذهنمان باور می‌کند که ما انسان بی عرضه ای هستیم و نمی‌توانیم به خوبی از پس کارها بر بیاییم در نتیجه اعتماد به نفسی که در وجود ما است از بین می‌رود. همچنین آیا تا کنون شنیده اید که فرد تنبلی به موفقیت رسیده باشد؟ مثلاً در خانه خودمان بخوریم و بخوابیم و یک دفعه به ما خبر برسد که شما موفق شده اید!

 

1- مقدمات را آماده کنيد
پيش از شروع هر کاري، مقدمات آن را فراهم کنيد. هر قدر درباره کاري، بيشتر آگاهي داشته باشيد و از قبل مقدمات آن را آماده کرده باشيد، تسلط شما براي انجام آن کار بيشتر خواهد بود و سرعت عمل شما بيشتر مي شود.

 

2- موانع رواني را شناسايي کنيد

کمبود انرژي يکي از عوامل تاثيرگذار بر تنبلي است. مراقب سطح انرژي خود باشيد. ورزش کنيد و صبح ها صبحانه اي کامل و انرژي زا نوش جان کنيد. به نظر مي رسد که شروع يک روز کاري بدون خوردن يک صبحانه خوب مانند رفتن به جنگ بدون مهمات است! بنابراين شما بايد موانع رواني فعاليت هاي خود را شناسايي کنيد و پيش از شروع هر فعاليتي انرژي رواني خود را تقويت کنيد. کارهايي مانند يک استراحت کوتاه يا خوردن غذاي مورد علاقه تان و … مي تواند انرژي احساسي شما را براي جديت بيشتر در انجام کارهاي تان تقويت کند.

 

3- قدم اول را محکم برداريد

کار را از هر نقطه اي که براي تان راحت تر است، آغاز کنيد؛ زيرا همين که قدم اول را برداريد نيمي از راه را پيش رفته ايد. پس چند قدم ديگر به جلو برداريد. وقتي درگير کار شديد ديگر براي تان سخت است که آن را نيمه کاره رها کنيد.

 

4- با کارهای کوچک شروع کن

حواستان باشد که برای رفع تنبلی به هیچ وجه نباید ناگهان سراغ کارهایی بروید که بزرگ هستند و ممکن است آنها را انجام ندهید. همان طور که گفتیم سنگ بزرگ نشانه نزدن است و اگر از کارهای کوچک و راحت شروع کنیم، کم کم می‌توانیم به موفقیت های بزرگ هم دست پیدا کنیم…

 

5- براي خودتان پاداش تعيين کنيد

پس از انجام هر بخشي از کار، به خودتان پاداش کوچکي بدهيد. در خور ذکر است که بايد حتما به قول يا پاداشي که براي خودتان در نظر گرفته ايد، عمل کنيد زيرا به اين شکل مکانيسم لذت و پاداش در هنگام انجام کارها در ذهن شما فعال مي شود.

 

6- خودتان را مجبور نکنيد

به جاي استفاده از واژه «بايد» براي انجام کارها، سعي کنيد مزاياي ملموس و منطقي آن کار را در ذهن خود برجسته کنيد. ذهن ناخودآگاه شما از حس تحکم و اجبار بيزار است.

 

7- هيچ کاري نکنيد !!!

اگر هيچ يک از روش هاي غلبه بر تنبلي روي شما جواب نمي دهد اين روش را نيز مي توانيد امتحان کنيد. بر روي يک صندلي بنشينيد و براي مدتي سعي کنيد هيچ کاري انجام ندهيد و حتي فکر هم نکنيد. به زودي خواهيد ديد که نمي توانيد اين همه انفعال را حتي براي نيم ساعت تحمل کنيد در نتيجه ناخودآگاه بلند مي شويد تا کاري انجام دهيد.

 

8- به لذت پايان کار فکر کنيد

وقتي قصد انجام کاري را داريد ولي مدام آن را به تعويق مي اندازيد دائم درباره آن احساس گناه مي کنيد اما وقتي کاري را که مي توانيد تا 2 ماه ديگر انجام دهيد همين حالا به انجام رسانيد، ذهن تان در اين 2 ماه آسوده تر مي شود. هرگاه ذهن شما تمايل به تسليم در برابر لذت هاي زودگذر و کوچک ناشي از توقف انجام فعاليت را داشت، لذت هاي عميق حاصل از پايان يافتن کار را در ذهن خود برجسته و با جزئيات کامل آن را مرور کنيد.

 

9- خوردن قهوه و نورپردازی مناسب

قهوه به علت میزان بالای کافئین خود در ایجاد انرژی و نشاط در شما موثر است و معجزه ای برای درمان تنبلی و بی حوصلگی شما محسوب می شود. اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد آن در ساعت پایانی شب سبب اختلال در خواب شما می شود و تاثیری معکوس خواهد داشت.روشنایی و نور مناسب از عوامل ایجاد انرژی در شماست، اما در مقابل نور مستقیم مصنوعی سبب ایجاد گرما و احساس خواب آلودگی در شما می شود. پس برای درمان تنبلی و بی حوصلگی در خانه به نورپردازی و زاویه قرار گیری لامپ ها دقت کنید.

 

10- درمان تنبلی با استفاده کمتر از تلویزیون و اینترنت

متاسفانه تماشای تلویزیون به همان اندازه که می تواند شما را سرگرم کند باعث تنبلی شما می شود، بنابراین برای درمان تنبلی بهتر است زمان تماشای برنامه های تلویزیونی خودتان را تنظیم کنید. همچنین همه ما به نوعی از اینترنت استفاده می کنیم از پرداخت قبوض و کارهای بانکی گرفته تا خرید بلیط سینما و یا حتی لباس! اما استفاده بیش از اندازه از اینترنت و خریدهای اینترنتی ناخودآگاه ما را به خانه نشینی و عدم تحرک سوق می دهد.

 

برچسب ها:, , , , , , , , , , , ,