حالت شب
text hidden

خود هیپنوتیزم چیست و چگونه انجام می شود

خود هیپنوتیزم چیست و چگونه انجام می شود
281 بازدید
زمان مطالعه : 3 دقیقه

خود هیپنوتیزم چیست؟

خود هیپنوتیزم همان هیپنوتیزم است که توسط خود فرد انجام می شود یعنی فرد، خودش را هیپنوتیزم می کند؛ به عبارت دیگر در خود هیپنوتیزم، هیپنوتیزور و هیپنوتیزم شونده هر دو یک نفر هستند. مزیت مهم هیپنوتیزم خود این است که می توان آن را هر روز و حتی چندین بار در روز تمرین کرد. خود هیپنوتیزم حالتی از آرامش عمیق است که طی آن ناخودآگاه فرد که معمولاً زیر لایه هایی از خودآگاه، پنهان و دست نیافتنی است، در دسترس قرار می گیرد.

میزان پذیرش ذهن در این حالت آنچنان بالا می رود که می تواند تغییرات لازم را به صورت پایدار، در ذهن خود ایجاد کند. در صورت آموزش صحیح و استفاده مستمر، با خود هیپنوتیزمی می توانید انگیزه و پشتکار و انرژی لازم را برای رسیدن به اهداف تان بدست بیاورید و از آن در شناخت بیشتر ریشه های مشکلات رفتاری، برطرف کردن ترس ها و نگرانی ها، خودآگاهی و تقویت اراده، از بین بردن عادات نامطلوب و ایجاد تغییرات مثبت در افکار و احساسات و رفتار و همچنین کمک به یادگیری و بالا بردن سطح توانمندی های فردی استفاده کنید.

در واقع برای دسترسی به ناخودآگاه، بدون مقاومت های روانی، سانسورهای ذهنی و مکانیسم های دفاعی، تکنیک های خود هیپنوتیزمی یک راهبرد منحصر به فرد است.

 

خود هیپنوتیزم چه کاربردهایی دارد؟

 

1- کاهش اضطراب و استرس

2- غلبه بر ترس ها

3- کاهش وزن

4- ترک عادت

5- ترک سیگار

6- اصلاح افکار و باورهای منفی و خاطرات آزار دهنده

7- حل اختلالات خواب و افزایش کیفیت خواب

8- بالا بردن اعتماد به نفس

9- کنترل عادت‌های بد

10- از بین بردن کم‌رویی

11- برطرف کردن بی‌خوابی

12- بهبود حافظه و تمرکز

….

 

تفاوت بین هیپنوتیزم خود و هیپنوتیزم چیست؟

همانطور که گفتم هیپنوتیزم و خود هیپنوتیزم تفاوت بنیادین با هم ندارند اما افرادی که تجربه هر دو را داشته اند معتقدند در هیپنوتیزم خلسه عمیق تر از خود هیپنوتیزم است ولی افرادی که تمرینات طولانی مدت (بیش از ۱ سال) خود هیپنوتیزمی داشته اند، تفاوت زیادی بین هیپنوتیزم و خود هیپنوتیزم حس نمی کنند.

 

چه کسانی می توانند هیپنوتیزم خود را یاد بگیرند؟

بیش از ۹۰ درصد افراد استعداد هیپنوتیزم شدن را دارند. این آمار دقیقاً برای خود هیپنوتیزم هم صادق است. یعنی تقریباً اکثریت قریب به اتفاق افراد می توانند خود هیپنوتیزم را یاد بگیرند. مهمترین شرط موفقیت در این امر انجام تمرینات پیوسته است.

 

 

آزمایش ساده خود هیپنوتیزم

اگر ساعت زنجیر دار ندارید ، یک سکه یا چیزی به اندازه آن را به بندی حدود 25 سانتیمتر آویزان کنید.سپس آن را جلوی صورت خود گرفته و به سمت چپ و راست حرکتش دهید.تمرکز خود را کاملا به قسمت سکه یا آن چیزی که از بند آویزان است معطوف کنید.در حالی که چند ثانیه کاملا غرق در حرکت چپ و راست آن شده اید ، تصور کنید که به جای حرکت رفت و برگشتی ، در حال نوسان دایره ای است یعنی در حال چرخشی به شکل یک دایره است. در کمال تعجب در کمتر از چند ثانیه خواهید دید که سکه درحال چرخشی دایره ای است!!!  دلیل این اتفاق این است که با دادن دستور به ضمیر ناخودآگاه ، حالتی را در ذهن ایجاد کردید تا عضلات شما بدون اینکه حسش کنید ، مانند چرخش به دور یک دایره به حرکت افتاده است. به همین راحتی اولین خود هیپنوتیزم را تجربه کردید.

 

نکته مهم در ایجاد حالت خود هیپنوتیزم «تمرکز ذهن» است. افکار مزاحم معمولاً ناخودآگاه به سراغ آدم می آیند و ذهن را از تمرکز خارج می کنند؛ با تمرین و کنترل می توانیم این مشکل را حل کنیم. بهترین زمان برای خود هیپنوتیزمی هنگام صبح است و یا شب هنگام خواب. در هر دو زمان، محیط شیمیایی مغز در مناسب ترین وضعیت خود قرار می گیرد و همچنین نباید انسان خیلی سیر یا گرسنه باشد.

فرض کنید در ارتباط با جنس مخالف استرس داشته و اعتماد به نفس ندارید. یکی از راه های ساده خود هیپنوتیزم ، تصور کردن و تغییر باور هاست. فقط کافی است در ذهن خود برای چندین بار در روزهای مختلف تصور کنید ، که با فردی که دوستش دارید در حال گفتگو هستید و حس کنید در کنار آن شخص بسیار راحت هستید و با اعتماد به نفس بالایی در کنارش لذت می برید. همین تکنیک بسیار ساده اگر با تکرار همراه شود ، قدرت عجیبی در بالا بردن اعتماد به نفس شما در ارتباط با جنس مخالف به شما خواهد داد.

 

برچسب ها:, , , , , , , , ,