حالت شب
text hidden

تکنیک معجزه گر Swish ! راهی ساده در NLP برای ترک عادات بد

تکنیک معجزه گر Swish ! راهی ساده در NLP برای ترک عادات بد
79 بازدید
زمان مطالعه : 5 دقیقه

تکنیک سویش Swish یکی از قدرتمند ترین راهکار های NLP  است.

عادات بد

خیلی‌ها دچار عادت‌های بدی مثل جویدن ناخن، سیگار کشیدن، پرخوری و… هستند. عادت‌های بد، زندگی هر کسی رو تحت تاثیر قرار میدهند. تحقیقات نشان می‌دهند که بین دو تا هشت ماه زمان لازم است تا عادات جدید در زندگی شما شکل بگیرند.ان ال پی برای ترک عادت‌های بد راهکارهایی دارد. یکی از راهکارهای ان ال پی برای ترک عادت‌های بد، استفاده از تکنیک سویش در ان ال پی (Swish NLP technique) هست.

 

تکنیک سویش (Swish) چطور عمل می‌کند؟

فرض کنید دیوار خونه‌ی شما در حال خراب شدن هست. چه کار می‌کنید؟ خیلی‌ها سریعا بازسازی دیوار رو شروع می‌کنند. فکر می‌کنید این کار درسته؟ قبل از اقدام به بازسازی دیوار نباید علت خراب شدن دیوار رو پیدا کرد؟ فرض کنید خرابی دیوار به خاطر رطوبت باشه. اگه بارها و بارها دیوار رو بازسازی کنیم باز هم خراب میشه. پس تا عامل ایجاد رطوبت رو شناسایی و تعمیر نکنیم، در واقعی مشکلی رو حل نکردیم.

تکنیک سویش در ان ال پی هم به همین ترتیب عمل می‌کنه. یعنی عاملی که باعث میشه عادت بد رو انجام بدیم، اصلاح می‌کنه. به این ترتیب خیلی زود از دست عادت بدی که داریم راحت می‌شیم. در تکنیک سویش ابتدا عامل بد (منفی) رو شناسایی می‌کنیم و بعد اون رو با عامل خوب (مثبت) جایگزین می‌کنیم.

ان ال پی و عامل انجام عادت بد

عادت‌های بد به دلایل مختلفی در ما ایجاد میشن. اما بررسی‌ها نشون داده هر وقت می‌خوایم کاری که بهش عادت کردیم رو انجام بدیم، دقیقا لحظه پیش از انجام اون کار، یک تصویر ذهنی برای ما ایجاد میشه. در واقع این تصویر ذهنی خاص، محرک انجام اون عادت خاص هست. به عبارتی میشه گفت، پشت انجام هر عادتی، یک تصویر ذهنی خاص وجود داره.این تصویر ذهنی با حواس پنجگانه‌ی ما (بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه، چشایی) در ارتباط هست.

 

مراحل انجام تکنیک سویش مراحل انجام تکنیک سویش

 

قدم ۱ در تکنیک سویش (Swish): پیدا کردن تصویر منفی

تکنیک سویش Swish
ابتدا تصویری که محرک انجام عادت بدی مثل پرخوری هست رو پیدا کنید

در قدم اول اون تصویر ذهنی که پیش از انجام عادت بدِ مورد نظر دارید رو در ذهن خودتون تداعی کنید. به این تصویر ذهنی، تصویر منفی می‌گیم. برای اینکه به این تصویر منفی برسید، می‌تونید در محیطی که کاملا آرام هست، در وضعیتی قرار بگیرید که آرامش داشته باشید و خودتون رو در حال انجام عادت مورد نظر (مثلا جویدن ناخن یا خوردن غذاهای پرکالری) ببینید. در این حالت می‌تونید به اون تصویر ذهنی که محرک انجام این عادت هست دست پیدا کنید.

 

قدم ۲ در تکنیک سویش (Swish): انتخاب تصویر مثبت

 تکنیک سویش Swish
تصویر مثبتی که از وضعیتی که دوست دارید در اون قرار داشته باشید رو انتخاب کنید

 

حالا یک تصویر ذهنی مطلوب رو در نظر بگیرید. این تصویر ذهنی باید کاملا براتون انگیزه دهنده باشه. انتخاب این تصویر ذهنی که بهش تصویر مثبت می‌گیم، خیلی مهم هست. پس سعی کنید تصویر مثبتی که انتخاب می‌کنید به قدر کافی انگیزه دهنده باشه. اگه این تصویر براتون انگیزه دهنده نباشه، نمی‌تونید اون رو با تصویر منفی جایگزین کنید. پس در انتخاب تصویر مثبت دقت کنید.

 

قدم ۳ در تکنیک سویش (Swish): انتخاب ساب مدالیته‌های حساس

برمی‌گردیم به تصویر منفی. حداقل ۲ مورد از ساب مدالیته‌های تصویر منفی رو شناسایی کنید. همین کار رو برای تصویر مثبت هم انجام بدید. شاید براتون سوال بشه که کدوم ساب مدالیته‌ها رو باید انتخاب کرد؟

در تصویر منفی ساب مدالیته‌هایی رو انتخاب کنید که ایجاد تغییر در اون‌ها باعث میشن تمایل‌تون به انجام اون عادت بد کم بشه. در تصویر مثبت ساب مدالیته‌هایی رو انتخاب کنید که تغییر در اون‌ها تمایل‌تون برای رسیدن به تصویر مثبت رو زیاد می‌کنه.

برای ادامه مراحل، فرض می‌کنیم دو ساب مدالیته‌ی روشنایی، فوکوس و اندازه از حس دیداری، ساب مدالیته‌های انتخاب شده هستند.

 

قدم ۴ در تکنیک سویش (Swish): قرار دادن ۲ تصویر در کنار هم

 تکنیک سویش Swish
باید به یک تصویر ذهنی مشابه این تصویر برسید

 

وقتی ساب مدالیته‌های حساس رو انتخاب کردید، باید اون‌ها رو دستکاری کنید. ابتدا باید سراغ تصویر منفی برید. این تصویر رو در ذهن خودتون بزرگ و شفاف کنید و روی تصویر فوکوس کنید. یعنی ابتدا ساب مدالیته‌های حساس در تصویر منفی رو برجسته‌تر کنید.

حالا تصویر مثبت رو در کنار این تصویر منفی قرار بدید. این تصویر باید به صورت کوچک‌تر و گوشه پایین سمت راست تصویر منفی قرار بگیره. ساب مدالیته‌های تصویر مثبت باید برعکس تصویر منفی بشه. در مورد مثال ما، تصویر مثبت باید کوچک، تاریک و فوکوس نشده باشه.

 

قدم ۵ در تکنیک سویش (Swish): تغییر ساب مدالیته‌ها

 تکنیک سویش Swish
تصویر ذهنی شما در این مرحله شبیه به این حالت تغییر می‌کنه

تا این مرحله به دو تصویر در ذهن خودتون رسیدید. یک تصویر منفی که ساب مدالیته‌های حساس اون رو برجسته‌تر کردید و یک تصویر مثبت که در گوشه پایین سمت راست تصویر منفی قرار داره و ساب مدالیته‌های حساس اون رو برعکس تصویر منفی، کمررنگ کردید.

دوباره بر می‌گردیم به تصویر منفی. حالا باید ساب مدالیته‌های تصویر منفی رو به مرور کمررنگ کنید. یعنی باید تصویر رو کوچک‌تر و تاریک‌تر کنید و از حالت فوکوس دربیاردش. همونطور که اینکار رو انجام می‌دید، ساب مدالیته‌های مربوط به تصویر مثبت رو برجسته کنید. یعنی تصویر مثبت رو بزرگ‌تر و روشن‌تر کنید و روی اون فکوس کنید.

 

قدم ۶ در تکنیک سویش (Swish): استراحت

حالا وقت استراحته. به خودتون فرصت بدید از تصویر مثبتی که در ذهن‌تون جای تصویر منفی رو گرفته لذت ببرید.

قدم ۷ در تکنیک سویش (Swish): تغییر وضعیت

در مرحله ۵ شما تصویر مثبت رو جایگزین تصویر منفی کردید. اما این کار کمکی به از بین بردن عادت بد نمی‌کنه. باید در این مرحله، قدم‌های ۴، ۵ و ۶ رو دوباره تکرار کنید. نکته مهم اینه که این دفعه باید سعی کنید قدم ۵ رو سریع‌تر اجرا کنید. یعنی تغییر ساب مدالیته‌های تصویر منفی و تصویر مثبت و جایگزینی تصویر مثبت باید سریع‌تر اتفاق بیوفته.

قدم ۸ در تکنیک سویش (Swish): تکرار و افزایش سرعت

حالا باید قدم‌های ۴، ۵ و ۶ رو حداقل تا ۷ بار تکرار کنید. باید به نحوی این قدم‌ها رو تکرار کنید که بتونید قدم ۵ رو در کسری از ثانیه انجام بدید. دقت داشته باشید که سرعت قدم ۵ در تکنیک سویش اهمیت زیادی داره. اگه نتونیم قدم ۵ رو در کسری از ثانیه انجام بدید، نمی‌تونید به هدف‌تون که از بین بردن عادت بد هست برسید.

قدم ۹ در تکنیک سویش (Swish): بررسی نتیجه تکنیک

در آخرین قدم از تکنیک سویش باید نتیجه بخش بودن این تکنیک رو بررسی کنید. می‌تونید برای اینکار به تصویر منفی فکر کنید. اگه تکنیک رو به درستی اجرا کرده باشید و ازش جواب گرفته باشید، یا تصویر منفی در دسترس نیست یا اینکه وقتی می‌خواید به تصویر منفی فکر کنید، به طور ناخودآگاه تصویر مثبت در ذهن‌تون نقش می‌بنده.

در صورتی که این اتفاق براتون بیوفته، در واقع محرک انجام اون عادت بد خاص که همون تصویر منفی بود رو از بین بردید. در این مقاله هم میتوانید نکات مهم در اجرای تکنیک سویش را یاد بگیرید.

 

برچسب ها:, , ,