حالت شب
text hidden

ترس از ارتفاع یا آکروفوبیا چیست ؟ چطور آن را درمان کنیم

ترس از ارتفاع یا آکروفوبیا چیست ؟ چطور آن را درمان کنیم
294 بازدید
زمان مطالعه : 3 دقیقه

ترس از ارتفاع یا آکروفوبیا

ترس حسی است که توسط ضمیر ناخودآگاه، به منظور محافظت از ما شروع میشود. ما ترس را تجربه میکنیم چون ذهن ما بقا و زنده ماندن را مهمترین اولویت خود قرار میدهد. زمانی که این ترس به طور شدید در مواقع مختلف شروع  شده و مانع فعالیتهای عادی و همیشگی ما شود، نام آن را یک فوبیا میگذاریم. ترس از ارتفاع (Acrophobia)، یکی از انواع فوبیاست که شامل ترس از بلندی می‌شود. این نوع ترس در صورتی که فرد را دچار اختلال هراس کند می‌تواند خطرناک باشد. فرد مبتلا به ممکن است حتی از تصور قرار گرفتن در ارتفاع یا تصور سرگیجه ناشی از قرارگرفتن در ارتفاع نیز دچار اضطراب شود و در صورتی که در شرایط استرس‌زا (بلندی) قرار بگیرد دچار اضطراب و ترس شدید می‌شود.

حدود یک سوم افرد می گویند زمانی که در ارتفاع هستند احساس ناراحتی و استرس دارند. اما همه ی این افراد به ترس از ارتفاع مبتلا نیستند. اصطلاح آکروفوبیا اشاره به افرادی دارد که ترس های دائمی، شدید و آزاردهنده ای نسبت به ارتفاع و شرایط مشابه ان دارند. این مشکل یکی از فوبیاهای مربوط به محیط و طبیعت است که شامل ترس از رعد و برق و طوفان (آسترافوبیا) یا ترس از آب (آکوافوبیا) می شود.

 

علائم فیزیکی آکروفوبیا عبارتند از:

  • افزایش تعریق، احساس درد یا تنگی در قفسه ی سینه، افزایش ضربان قلب در ارتفاعات زیاد
  • لرز و ارتعاش بدن وقتی در ارتفاع قرار می گیرید
  • وقتی از یک جای بلند به سمت بالا یا پایین نگاه می کنید احساس سرگیجه دارید یا حس می کنید می خواهید بیفتید یا تعادل خود را از دست بدهید
  • از مسیر همیشگی خود خارج می شوید تا مجبور نباشید در ارتفاع قرار گیرید، حتی اگر این کار زندگی روزانه را برای شما دشوار کند

علائم روانی می توانند موارد زیر باشند:

  • تجربه ی حملات وحشت با دیدن ارتفاع زیاد یا فکر کردن در مورد اینکه باید به جای بلندی بروید
  • داشتن ترس شدید از گیر افتادن در جایی بلند
  • تجربه ی اضطراب و ترس بسیار شدید وقتی از پله ها بالا می روید، از پنجره به بیرون نگاه می کنید یا از روی یک پل در حال رانندگی هستید
  • نگرانی شدید برای وارد شدن به جایی بلند در آینده

چه چیزی باعث این فوبیا می شود؟

گاه ترس از ارتفاع در واکنش به یک تجربه ی وحشتناک که در ارتفاع بوده است ایجاد می گردد، مانند:

  • افتادن از یک جای بلند
  • دیدن پرت شدن فردی دیگر از یک ارتفاع بلند
  • داشتن حملات وحشت یا دیگر تجربیات منفی در جایی بلند

اما فوبیاها، از جمله آکروفوبیا، می توانند بدون علت شناخته شده ای نیز ایجاد شوند. در این موارد ژنتیک و فاکتورهای محیطی می توانند نقش داشته باشند.برای مثال اگر فردی در خانواده شما دچار ترس از ارتفاع باشد احتمال بیشتری وجود دارد که شما نیز درگیر آن شوید. و یا شما به عنوان یک کودک با دیدن رفتار سرپرست خود این کار را یاد می گیرید.در حقیقت ضمیر ناخودآگاه شما برای اینکه ازاتفاق افتادن مجدد آنچه در گذشته برای شما اتفاق افتاده است، جلوگیری کند، این حس ترس را هربار در شما ایجاد کند تا از تکرار مجدد آنچه  اتفاق افتاده  است، جلوگیری کند.

 

درمان ترس از ارتفاع

راههای مختلفی برای درمان فوبیا ها هست . یک راه این است که ابتدا ترس خود را به مرحله هایی کوچکتر تقسیم کرده، و با دقت، مرحله به مرحله با آن رو به رو شوید. در این روش شما وقتی استرس زیادی نگرفته اید، با مراحل کوچکی از ترس خود روبرو شده و آنرا با موفقیت تجربه میکنید. وقتی در مرحله ای، تا حد مشخصی پیروز شدید، به مرحله بعد رفته و کار خود را آنقدر ادامه بدهید که به یک فعالیت معمول تبدیل شود. شما باید به سطح ناخودآگاه خود ثابت کنید که چیزی برای ترسیدن نیست و نیازی به تولید احساس ترس نیست. البته برای این کار باید به ضمیر ناخودآگاه خود شواهدی نشان دهید.

مثلا شما قادرید ابتدا از پنجره طبقه اول یک ساختمان به بیرون نگاه کنید. بعدسراغ طبقه دوم بروید و همین کار را تکرار کنید. اگر در هرکدام از مراحل حس کردید توان لازم را برای انجام آن ندارید، زمان آن است که برای چند روز در همان مرحله بمانید و اعتماد بنفس خود در انجام آن مرحله را بیشتر کنید تا در آخر حس کنید که نیاز به چالش جدیدی دارید. همچنین میتوانید یک دفعه و قبل از اینکه احساس، ترس یا هر چیز دیگری در درون شما به وجود آید با ترس خود رو  به روشوید.

یک راه حل بسیار قدرتمند دیگر هم، بهره بردن از هوشیاری است. در این روش، کافی است دوباره مرحله به مرحله وارد جاهایی شوید که از آنها کمی ترس دارید.بعدهیچ کاری قرار نیست بکنید جز اینکه هوشیاری خود را ثانیه به ثانیه حفظ کنید و شاهد تمام احساساتی باشید که در درون شما اتفاق می افتد. همچنین نظاره گر باشید که چطور رفتارهایی عجیبی بخاطر این ترس در شما به وجود آمده است و همه جزییات را نظاره گر باشید. فقط کافی است برای مدتی، بدون اینکه تلاش برای تغییر این رفتار خود داشته باشید،تمام جزییات برخورد خود را مشاهده کنید. به زودی  میبینید که تمایلی به ترسیدن مجدد ندارید زیرا هوشیاری به تنهایی درمانگر است.

 

برچسب ها:, , , ,