حالت شب
text hidden

تاثیر ساعت بیولوژیک یا سیرکادین ریتم در پیشرفت

تاثیر ساعت بیولوژیک یا سیرکادین ریتم در پیشرفت
269 بازدید
زمان مطالعه : 2 دقیقه

ساعت بیولوژیک

ساعت بیولوژیک بدن یعنی سر یه ساعت خاص ، کاری خاص را انجام دهید. ساعت درونی بدن در اصطلاح ریتم شبانه‌روزی خوانده می‌شود که در واقع به یک سری تغییرات در بدن که از سوی مغز کنترل می‌شود و در طی چرخه ۲۴ ساعت اتفاق می‌افتد، اطلاق می‌گردد. ریتم شبانه‌روزی بدن با عوامل گوناگونی از جمله نور زیاد در شب یا عقب و جلو کشیدن ساعت‌ها در بهار یا پاییز ممکن است دست‌خوش تغییراتی گردد.

به طور حتم در فصل پاییز هم برایتان اتفاق افتاده که به دلیل اختلالات ناشی از عقب کشیدن ساعت‌ها پیش از آنکه ساعتتان زنگ بزند، بیدار شوید یا پیش‌تر از موعد مقرر هوس خوردن شام کرده باشید.

 

عامل بزرگ در ساعت بدن

نور ! نور عاملی است که ساعت بیولوژیک درونی را کنترل میکند و به شما انرژی میدهد تا بتوانید خیلی خوب کار کنید.

نورهای الکترونیکی ساعت بیولوژیک بدن شما را به طور کامل مختل می‌کنند. تاریکی بزرگترین مدرک برای نزدیک شدن به زمان خواب است. نورهای مصنوعی از قبیل لامپ، تلویزیون یا حتی گوشی تلفن همراه شما ممکن است مغز را گمراه کرده و اینطور جلوه دهند که اکنون زمان بیداریست و نه زمان استراحت و آرامش. 

با طلوع خورشید و افزایش تدریجی نور و دمای محیط، بدن انسان از نظر فیزیولوژیک آماده فعالیت می شود در طی روز سطح هوشیاری و متابولیسم بدن تغییرات جزئی دارد ولی همچنان بالا می ماند حدود ساعت ۱ تا ۳ عصر بطور طبیعی افراد تمایل به خواب پیدا می کنند و کندی رفتاری و چرت زدن در این ساعت می تواند امری طبیعی باشد بتدریج با غروب آفتاب و تاریک شدن هوا، غده پینه آل هورمونی به نام ملاتونین ترشح می کند و بدن آماده خواب می شود بطوری که حدود ساعت ۱۱ بدن آماده خواب شبانه است.

۷ الی ۸ ساعت خواب شبانه روز

بطور کلی بزرگسالان به حدود ۷- ۸ ساعت خواب شبانه روز نیاز دارند اگرچه این نیاز در افراد مختلف یا سنین مختلف متفاوت است همچنین ریتم بیولوژیک افراد نیز با هم فرق دارد برخی بطور طبیعی تمایل دارند سر شب بخوابند و صبح زود بیدار شوند برخی به لحاظ ساختار ژنتیکی تمایل دارند شبها دیرتر بخوابند و صبح ها کمی دیرتر سرحال می شوند.

دلایل مختل شدن خواب

اگر به دلیلی ریتم طبیعی خواب و بیداری فرد  با فعالیتهای وی هم خوانی نداشته باشد، چرخه خواب و بیداری وی ممکن است به هم بخورد و “اختلال ریتم سیرکادین ” ایجاد شود یعنی کیفیت و کمیت خواب فرد مختل می شود.  به هم خوردن ریتم سیرکادین می تواند زمینه ساز عوارض قلبی-عروقی، اختلال در متابولیسم قند (دیابت و …)، افسردگی و اختلالات روانپزشکی، کاهش عملکرد روزانه و کارآیی شغلی شود.

 تنطیم ساعت بیولوژیک

  1. اگر میخواهید شبها بیدار بمانید تا کارهایتان صورت گیرد، مطمئن شوید که منبع نور شما در اتاق مناسب است. اگر نور لازم داشته باشید، دیرتر نیاز به خواب پیدامیکنید زیرا ساعت بیولوژیک بدن شما فریب میخورد.
  2. اگر قرار است مثلا فردا صبح زودتر از خواب بیدار شوید، اطمینان پیدا کنید که هنگام  خواب، محیط شما کاملا تاریک است.

راز افزایش کارایی شما ، پیدا کردن بهترین زمان برای انجام فعالیتهایتان است. این کار زندگی شما را پر بازده تر و شاد تر خواهد کرد.

برچسب ها:, , , , , , , , ,