حالت شب
text hidden

چرا سرما برای سلامتی بدن مفید است !!!

چرا سرما برای سلامتی بدن مفید است !!!
113 بازدید
زمان مطالعه : 4 دقیقه

فواید هوای سرد برای سلامتی

طبق تحقیقات هوای سرد می تواند فواید زیادی برای سلامت داشته باشد و محققان می گویند که از قرار گرفتن در هوای سرد پرهیز نکنید تا از فواید آن بهره مند شوید.

 

1- خواب راحت تر

دمای بدن انسان طی 24 ساعت شبانه روز بالا و پایین می رود. به طور معمول، دمای بدن انسان هنگام بعد از ظهر به بالاترین میزان خود می رسد و هنگام سپیده دم در کمترین میزان خود قرار دارد. وقتی بدن برای خواب آماده می شود ، گرمای خود را از دست می دهد، ولی در بدن افرادی که به بی‌خوابی مبتلا هستند، این تنظیم حرارتی به درستی انجام نمی شود. یکی از روش هایی که می تواند در به خواب رفتن راحت‌تر کمک کند، کاهش دمای اتاق است. محققان می‌گویند افراد مبتلا به کم خوابی بهتر است در اتاقی با دمای 15 تا ۱۹ درجه بخوابند تا خواب عمیقی تجربه کنند. بر همین اساس، هوای سرد می تواند در هر چه راحت‌تر به خواب رفتن شما موثر باشد.

 

2- افزایش اشتها

تحقیقات‌ نشان داده است که تغییرات فصل در دریافت کالری روزانه، ترکیب رژیم غذایی و فعالیت بدنی ما موثر است و انجام ورزش‌های هوازی در محیط‌های سرد موجب گرسنگی و تحریک اشتهای ما می‌شود و جالب اینکه این پرخوری ما را چاق نمی‌کند، زیرا بدن به دنبال روش‌هایی برای گرم نگه داشتن خود است و شروع به سوزاندن چربی برای تهیه سوخت کافی می‌کند.

 

3- اثرات مثبت روحی روانی

پیاده روی در هوای سرد زمستان به دلیل صرف انرژی بیشتر در افراد باعث سوزاندن کالری بیشتر می شود و نسبت به هوای گرم تابستان بیشتر کاهش وزن صورت می گیرد. در تحقیقی مشخص شد که روزهای سرد سال باعث می‌شود افراد کمتر از مکان‌های بسته بیرون بیایند و وقت خود را با تماس تلفنی با دیگران پر‌کنند و تعامل با افراد، جای فعالیت‌های دیگر را می‌گیرد و بدین ترتیب مردم را به هم نزدیک تر می‌کند. همچنین هوای سرد قوه تفکر و درک استعاره‌ها را در افراد افزایش می‌دهد و انعطاف‌پذیری و خلاقیت آنها را بالا می‌برد.

 

4- سوزاندن کالری بیشتر

در بدن انسان دو نوع چربی سفید و قهوه ای یافت می شود. در شرایطی که چربی سفید بزرگترین ذخیره انرژی در بدن است، چربی قهوه ای برای تولید گرما کالری مصرف می کند. چربی قهوه ای در مواجهه با سرما از چربی سفید به عنوان سوخت برای تولید گرما استفاده می کند. افزایش سوخت و ساز بدن و مصرف چربی به سوزاندن کالری بیشتر منتج می شود. همچنین پیاده روی در زمستان و در هوای برفی به دلیل صرف انرژی بیشتر در افراد باعث سوزاندن کالری بیشتر می شود و نسبت به هوای گرم تابستان بیشتر کاهش وزن صورت می گیرد.

 

5- قدرت تفکر بهتر

گلوکز موجود در بدن انسان به چابکی ذهنی و تنظیم دمای داخلی بدن کمک می کند. از این رو، هنگامی که در آب و هوای گرم یا سرد قرار دارید، گلوکز موجود در بدن برای تنظیم شرایط وارد عمل می شود. هوای گرم، بدن انسان را مجبور می کنند تا میزان قابل توجهی گلوکز را برای خنک نگه داشتن همه چیز مصرف کند و از این رو، می تواند اثری منفی بر توانایی های تصمیم گیری انسان داشته باشد.

 

6- کاهش التهاب عضلات

طی یک مطالعه، سه روش درمانی روی گروهی از دوندگان مورد استفاده قرار گرفت که سرما درمانی یا کرایوتراپی، دور فروسرخ (به نام حرارت درمانی نیز شناخته می شود) و روش سنتی استراحت را شامل می شد. نتایج کسب شده نشان داد که کرایوتراپی سریع‌تر از دو روش دیگر قدرت حداکثری را به عضلات باز می گرداند. البته افرادی که دارای بیماری قلبی هستند بهتر است با گرما سروکار داشته باشند، زیرا رگ های خونی در سرما تنگ می شوند.

7- پوست بدون جوش

هوای سرد می تواند به عنوان یک جمع کننده عمل کرده، منافذ پوست را تنگ‌تر کرده، احتمال انسداد را کاهش داده و از این رو کمتر مستعد شکل گیری جوش خواهید بود. همچنین، آب و هوای سرد ترشح سبوم (چربی طبیعی پوست که توسط غدد سباسه تولید می شود) را کند کرده و به حفظ درخشش پوست و عدم ظهور آکنه کمک می کند.

 

8- جذب ویتامین د

قدم زدن در هوای سرد سبب جذب ویتامین د از طریق پرتوهای خورشید و همینطور افزایش استحکام استخوان ها می شود. گفتنی است این پیاده روی اگر به مدت 15 دقیقه در روز باشد، تمام نیاز فرد به جذب ویتامین د را تامین می کند.

 

9- ورزش کردن در محیط بیرون

طی فصول سرد سال روزها کوتاه می شوند و از این رو شاید زمان کمتری برای ورزش و قرار گرفتن در معرض نور خورشید در اختیار داشته باشید. اما اگر از افسردگی زمستانی رنج می برید، ورزش کردن در محیط بیرون می تواند همانند دارویی توانا شرایط شما را بهبود ببخشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید و ترشح اندورفین به واسطه ورزش می توانند به طور قابل توجهی خلق و خوی شما را بهبود ببخشند.

 

10- کاهش درد عضلانی و سرعت‌بخشیدن به بازیابی عضلات

همه‌ی ما دیده‌ایم که قهرمانان ورزشی بعد از تمرین برای کاهش دردهای عضلانی، حمام یخ می‌گیرند، ولی یک دوش کوتاه با آب سرد بعد از یک ورزش هوازی در باشگاه، می‌تواند بسیار مؤثر باشد، به‌خصوص برای بهبود درد‌های عضلانی که بعد از تمرین به سراغ ورزشکار می‌روند.

 

11- بهبود استرس

پریدن در آب سرد یا بلافاصله زیر دوش آب سرد رفتن، بدون اینکه کم‌کم بدن‌تان را با دمای آب وفق دهید، می‌تواند تحمل شما را در برابر شوک، استرس و حتی بیماری‌ها افزایش دهد. در جریان تماس با آب سرد یا بعد از آن، کاهش قابل توجهی در سطح اسید اوریک مشاهده شد. همچنین، افزایش قابل توجهی در «گلوتاتیون» مشاهده شد. «گلوتاتیون»، آنتی‌اکسیدانی است که همه‌ی آنتی اکسیدان ها را فعال نگه می‌دارد و آنها را وادار می‌کند تا در بهترین حالت خود عمل کنند.

 

12- بهبود وضعیت پوست و مو

وقتی صحبت از پوست و مو باشد، یکی از طبیعی‌ترین روش‌ها برای حفظ ظاهر آنها، دوش آب سرد است. آب داغ، پوست را خشک می‌کند، بنابراین برای بستن منافذ پوست، بهتر است دوش آب سرد را جایگزین کنید. این کار، از مسدودشدن منافذ پوست جلوگیری می‌کند. آب سرد با بستن منافذ پوست صورت و پوست سر، راه را بر آلودگی‌ها می‌بندد.

 

13- افزایش هوشیاری

دوش آب سرد در صبح‌ و احساس سرمای آب روی بدن در زیر دوش، شاید بیش از اینکه تسکین‌دهنده باشد، ترسناک به‌نظر برسد. بااین‌حال، تنفس عمیق، در پاسخ به شوک وارد شده به بدن و برای کمک به گرم نگه‌داشتن بدن، باعث می‌شود که دریافت اکسیژن کلی بدن، افزایش پیدا کند. به این ترتیب، ضربان قلب نیز افزایش می‌یابد و خون زیادی در سراسر بدن جریان می‌یابد. این کار، انرژی لازم برای روز را تأمین می‌کند.

 

برچسب ها:, , , , , , , , , , ,