برای موفقیت غیر از تخصص ، به این ۱۰ مهارت نیاز دارید

برای موفقیت غیر از تخصص ، به این ۱۰ مهارت نیاز دارید
زمان مطالعه ۳ دقیقه

موفقیت در کار

وقتی قرار است برای شرکت یا سازمانی کار کنید همه فکر می‌کنند شما باید در کار خود متخصص و حرفه‌ای باشید. اما برای موفقیت به‌غیر از داشتن مهارت و تخصص چیزهای دیگری هستند که سرعت پیشرفت شما را چند برابر می کنند.

 

تخصص های اساسی در کسب موفقیت

۱۰ – مهارت در نوشتن

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک فرد باید از آن برخوردار باشد، مهارت در نوشتن است. شاید فکر کنید فقط روزنامه‌نگاران و البته نویسندگان هستند که باید از چنین مهارتی برخوردار باشند. ولی این طرز فکر کاملا غلط است. جالب است بدانید طبق آماری که در آمریکا گرفته شده حدود ۵۱ درصد مدیران در فرم‌های استخدامی خود به دنبال کسانی هستند که از مهارت نوشتاری خوبی برخوردار باشند.

برای این‌که در کار خود بالاتر از بقیه باشید یکی از موارد داشتن قدرت در نوشتن است که می‌تواند به شما کمک کند تا در بین بقیه همکاران از جایگاه بهتری برخوردار باشید. به این نکته هم توجه داشته باشید که این روزها شکل کار کردن در حال تغییر است و خیلی از کارها از راه دور و از خانه انجام می‌شود پس باید قادر باشید در محیط‌های مبتنی بر متن و ایمیل با ساده‌ترین و شیواترین شکل با رئیس خود؛ همکاران و مشتریان در ارتباط باشید.

۹ – مهارت در ارتباط کلامی

به همان اندازه‌ای که مهارت در نوشتن برای موفق بودن یک فرد در محیط کار نیاز است؛ مهارت کلامی نیز از اهمیت برخوردار است. همه شما در جلسات؛ همایش‌ها و یا سخنرانی‌هایی شرکت کرده‌اید که خسته‌کننده بوده‌اند. موضوع بحث تا حدی در جذب شنونده تأثیر دارد ولی چیزی که آن را جذاب‌تر می‌کند خلاصه‌گویی، شیوایی در کلام و پرداختن به موضوع اصلی و جلوگیری از زیاده‌گویی و صحبت در مورد مسائلی است که هیچ‌ربطی به موضوع برنامه ندارند. همیشه سعی کنید از ساده‌ترین روش‌ها برای تأثیر کلام خود در ذهن شنونده استفاده کنید؛ چه یک سخنرانی بزرگ باشد و چه صحبت معمولی برای چند نفر از کارمندان در محیط کار.

۸ – داشتن اعتماد به‌نفس

اعتماد به‌نفس از آن ویژگی‌هایی است که ممکن است در فرد وجود داشته باشد یا نداشته باشد. اما نکته مهم این است که با تمرین و ممارست می‌توان اعتماد به‌نفس را بدست آورد. بدون آن فرد نمی‌تواند در محیط کار و پیشبرد اهداف موفق عمل کند. در کنار آن فرد باید حس مقابله کردن و روبرو شدن با چالش‌ها را در خود تقویت کند زیرا اگر او از روبرو شدن با چالش و مشکل واهمه داشته باشد دیر یا زود شکست می‌خورد. برای بهبود جنبه‌های مختلف زندگی به‌خصوص قدرت باروری و نوآوری فرد باید خود را بشناسد. این خودشناسی در مراحل مختلف زندگی و هم‌چنین در محیط کار به آن شخص کمک می‌کند.

۷ – مدیریت زمان

هیچ چیزی با ارزش‌تر از زمان نیست؛ زمان مانند طلا است و بی‌شک مدیریت زمان یکی از چهار ستون اصلی رسیدن به موفقیت است.

۶ – مهارت در ایجاد شبکه کاری

یکی از مهارت‌هایی که کارمند باید به داشتن آن اهمیت بدهد، امکان برقراری شبکه کاری با دیگران است. فرض کنید فردی در یک کنفرانس یا جلسه شرکت می‌کند. بهترین نتیجه زمانی حاصل می‌شود که او قادر باشد با دیگران حاضر در آن مکان شبکه کاری ایجاد کند. این امر باعث پیدا کردن مشتریان جدید؛ پیدا کردن یک استعداد تازه و گسترش دایره حرفه‌ای است.

۵ – مهارت‌های اولیه در استفاده از فناوری

شاید فردی آن چنان از فناوری‌های نوین در زندگی روزمره خود استفاده نکند یا این‌که در محل کارش نیازی به استفاده از آن نباشد چون با نوع کاری که در آن‌جا انجام می‌شود سنخیت ندارد. ولی در دنیای امروز که دنیای فناوری است و فناوری در تمام ابعاد زندگی انسان‌ها رخنه کرده شرایط ایجاب می‌کند تا هر فرد حداقل بصورت ابتدایی با فناوری‌های روزمره آشنایی داشته باشد و با آن‌ها کار کند.

مقاله ویژه :  9 چیزی که برای موفقیت سریع در کار نیاز دارید

شاید برای ما مسخره به‌نظر برسد که کسی نتواند با ایمیل کار کند ولی هستند کسانی که حتی با این مسئله کاملا ابتدایی نامأنوس هستند. به گفته گوگل استفاده از ایمیل تبدیل به اولین عادت افراد فعال شده است.

این روزها تمامی اصناف به دنبال راه‌اندازی وبسایت برای خود هستند یا آن‌هایی که وبسایت دارند به دنبال فردی می‌باشند که بتواند کارهای وبسایت را برای آن‌ها انجام دهد. پس اگر فردی کار با HTML و CSS را بلد باشد مطمئنا جایگاه مطلوب‌تری پیدا می‌کند.

۴ – قدرت تفکر در شرایط بحرانی و حل مشکل

تصمیم‌گیری درست در کار یکی از ویژگی‌هایی است که نمی‌توان آن را انکار کرد. در این زمینه مهارت‌هایی هستند که باید برای فراگیری آن‌ها کوشا بود.

می‌توان گفت هیشه اینطور نیست که هر چه بیشتر کار کنید بیشتر نتیجه می گیرید. خیلی از اوقات روش فکر کردن به یک موضوع بسیار مهم‌تر از فقط دانستن آن است. ولی این‌ها مهارت‌های اکتسابی هستند و با تمرین می‌توان در آن‌ها به موفقیت دست پیدا کرد. باید ذهن خود را تقویت کنید تا در مواقع حساس و بحرانی تصمیم‌گیری کنید.

۳ – مهارت در مذاکره

شاید اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد قدرت داشتن در زمان صحبت برای افزایش حقوق است. شما هر چه بهتر صحبت کنید و رئیس خود را بیشتر قانع کنید مسلما نتیجه بهتری می‌گیرید. ولی مهارت در مذاکره به این‌جا ختم نمی‌شود. در زمان مواجهه با کشمکش‌ها؛ یا دست‌یافتن به راه‌حل برد برد برای تیم داشتن این مهارت بسیار مهم است. همیشه به‌خاطر داشته باشید با نمایندگان فروش برای ارائه شیوه‌های نوین و اصلاح روند فروش بطور منظم صحبت کنید. با همکاران خود برای یافتن نقاط ایراد در کار و حتی جابجا کردن وظایف جلسه بگذارید و صحبت کنید. با رئیس خود صحبت کنید تا به شما اجازه دهد که پروژه‌ای خاص را دنبال کنید یا این‌که به شما اجازه بدهد در صورت امکان از داخل خانه کار کنید. برای رسیدن به این مهارت نکاتی چند نکته را باید باد بگیرید که در مقالات بعدی در مورد آن توضیح خواهم داد.

۲ – داشتن هوش احساسی و بینش یکدلی

شاید مهم‌ترین مهارت برای داشتن جایگاهی مناسب در محیط کار همین حس و بینش همدلی است. اگر این حس را در خود تقویت کنید بهتر می‌توانید اطرافیان خود را درک کنید و بفهمید؛ نیاز مشتریان را بدرستی تشخیص دهید؛ در دیگران ایجاد انگیزه کنید و در زمان بروز مشکل و کشمکش به خوبی با مسئله برخورد کنید.

این نکته مهم را در ذهن داشته باشید که تفاوت بین دانش با درک و فهم، همدلی است. برای تقویت این مهارت دو کار را مدنظر داشته باشید: خوب به دیگران گوش کنید و سعی کنید از نگاه دیگران به اطراف خود نگاه کنید.

 

۱ – مطالعه مداوم در زمینه شغلتان

مهمترین مورد از میان این گزینه ها همین مورد بسیار ساده است که تفاوت ها را میان شکست و پیروزی رقم می زنند.

4.2